Drukwerk biedt nog altijd mogelijkheden

“Drukwerk biedt nog altijd groeimogelijkheden. Je hoort vaak dat digitale marketing het medium drukwerk totaal zou vervangen. Alles zal digitaal gaan, niets meer op papier. Maar dat blijkt dus niet helemaal zo te zijn. Digitaal is een extra communicatiekanaal erbij.”

“Drukwerk, een boodschap op papier, blijkt een veel grotere impact te hebben dan al die emails. Zo hebben kinderen vaak tientallen ongelezen mails maar als ze een brief ontvangen, lezen ze die meteen. Is het een mooie kaart van oma, dan bewaren ze deze zelfs in de boekenkast, dat zie ik met een email toch niet zo snel gebeuren.”

Rob Brakenhoff, Chief Commercial & Operating Officer bij Sandd, het tweede postbedrijf van Nederland, ziet nog veel potentie voor drukwerk als direct marketing. Sandd heeft als bedrijfsdoel alles te bezorgen wat door de brievenbus past en hoopt dat onder andere te bereiken door drukwerk als direct marketingkanaal onder de aandacht te brengen. Sandd wil dat oppakken in samenwerking met het KVGO en de grafimediabedrijven en Brakenhoff licht dat toe.

Anders, niet minder
“De grafische bedrijfstak lijkt te denken dat het met drukwerk afgelopen zou zijn. Brieven van de belastingdienst, enveloppen met bankafschriften, drukwerk als transactiepost, dat gaat inderdaad steeds meer digitaal. Hoewel je bij de belastingen ziet dat veel mensen ’t liever ook weer op papier ontvangen. Dan kan je het in een map opbergen en bovendien kan het niet gehackt worden.

Maar bij andere sectoren, zoals magazines en vooral direct mail, zie je dat drukwerk zeker net zo’n grote rol kan spelen als voorheen. Anders, dat wel, maar niet minder. Tijdschriften die de laatste jaren hebben stilgestaan en niet innoveren, die hebben ’t moeilijk. Maar magazines met bijvoorbeeld QR-codes die je direct kunt scannen om online verdieping van de inhoud te zoeken of die op andere manieren digitaal hebben omarmd, die doen ’t prima. Daar vullen drukwerk en digitaal elkaar prima aan.”

Bron: Koninklijke KVGO