Sandd wil einde monopolie PostNL in het MKB

Postbedrijf Sandd heeft al een flink aantal mooie grote bedrijven en organisaties als klant (denk bijvoorbeeld aan de Belastingdienst) verworven sinds het in 2001 op de markt kwam. Het bedrijf vindt het nu tijd om zich op de MKB-markt te begeven. ‘We willen ook daarin het einde van het monopolie van PostNL bewerkstelligen’, klinkt het strijdlustig.

Aan het woord zijn Marco Blankvoort en Roelof ter Borg. Marco is sales director van Sandd. Roelof is accountmanager met als werkgebied Noord Nederland. ‘We hebben allebei noordelijke roots’, vertelt Roelof. ‘Zelf woon ik er mijn hele leven al, in Groningen en Drenthe. En Marco komt uit Kampen. We kennen de mensen en de mentaliteit, we weten wat ze willen. ’

Slimmer en voordeliger
Sandd is nog niet zo bekend in Noord-Nederland. Marco: ‘Toen in 2001 de postmarkt openging, moesten wij als challenger de voormalige monopolist – het huidige PostNL – uitdagen. Dus moesten we bewijzen dat we kwalitatief minstens gelijkwaardig waren, maar vooral inventief zijn door het net even slimmer en voordeliger te doen. We doen dat bijvoorbeeld door adressenbestanden vooraf te sorteren en coderen, zodat de post voorgesorteerd bij ons binnenkomt in onze centrale distributiecentrum in Apeldoorn. Vanuit daar verspreiden we het weer naar de verschillende vestigingen, waaronder Groningen en Zwolle. Zo slaan we een aantal stappen in het sorteerproces over.’

Efficiënter
‘Bovendien’, gaat Marco verder, ‘weten we zo ook nog eens exact wat er bij ons binnenkomt: de hoeveelheid en het gewicht van de poststukken. Dus ook hoeveel collega’s we moeten inzetten en zelfs hoeveel poststukken een bezorger uiteindelijk in zijn fietstas krijgt. Wij hebben alles geregistreerd en vastliggen.’ Het is nu tijd om de aanval in te zetten en de MKB-markt te veroveren. ‘We zijn de afgelopen ruim vijftien jaar vooral sterk geweest op de markt van de grote zakelijke klanten en gaan nu afzakken in de klantpiramide’, stelt Roelof haast poëtisch.

Drie nieuwe oplossingen voor zakelijke post
Marco vult zijn collega aan: ‘We hebben drie oplossingen voor officemail ontwikkeld. Zo kunnen klanten hun post zelf frankerenmiddels een speciale Sandd frankeermachine. Dit levert een besparing op van 35%. Die kosten betaalt de klant achteraf per factuur en het ophalen van de post doen we twee keer per week. We werken met een muurkast, waar de post in wordt gelegd. Dus de klant hoeft niet op ons te wachten. Het betekent dat de MKB-klant weer wat te kiezen heeft; wij bieden de voordeligste oplossing. ’Daarnaast kan de klant ook kiezen voor Online Versturen. ‘Daarmee print, frankeert én verstuurt de klant met één druk op de knop standaard brieven en drukwerk, bijvoorbeeld facturen of loonstrookjes. Wij zorgen ervoor dat de post geprint, gevouwen en verstuurd wordt. Fullcolour.’

BezorgerApp
De derde ontwikkeling is misschien wel de meest bijzondere: ‘Onze bezorgers lopen met een BezorgerApp. Met deze BezorgerApp zien we met behulp van gps of de bezorger in de nabijheid is geweest van het afleveradres. Door de unieke Sanddcode zien we exact welke bezorger welk poststuk heeft bezorgd. In de toekomst wordt de app uitgebreid met nog meer voordelen voor de klant.’

Bron: Kijk op het noorden